11 دسامبر 2023- فنلاند: مطالعه ی اخیراً منتشر شده درActa Diabetologica ، هیچ ارتباطی بین کنترل طولانی مدت قند خون و ضخامت انتیما مدیا کاروتید (CIMT) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نشان نداد؛ به عبارت دیگر در این بیماران، ایجاد علائم اولیه بیماری آترواسکلروز ماکروواسکولار چندان تحت تأثیر کنترل قند خون قرار نمی گیرد.

ضخامت انتیما مدیا کاروتید، یک نشانگر جایگزین آترواسکلروز است که حوادث قلبی عروقی، به ویژه سکته مغزی و انفارکتوس میوکارد را پیش بینی می کند. می توان آن را با استفاده از سونوگرافی دو لایه داخلی تونیکا انتیما، دیواره شریان کاروتید و مدیا تونیک اندازه گیری کرد. سونوگرافیCIMT ، یک ابزار غیرتهاجمی آسان و قابل تکرار برای ارزیابی خطر بیماری قلبی عروقی(CVD)  ارائه می دهد.

دیابت نوع 1(T1D) ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد، بطوری که بیماران T1D در مقایسه با افراد غیر دیابتی شش برابر بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. محققان خاطرنشان کردند که ضخامت انتیما مدیا کاروتید در بیماران مبتلا به T1D نسبت به افراد سالم افزایش می یابد. مطالعات اخیر نشان داده است که ضخامت انتیما مدیا کاروتید، یک شاخص بالقوه برای ارزیابی بیماری عروق کوچک مغزی در بیماران مبتلا به T1D، صرف نظر از کنترل قند خون است. دکتر جوسی اینکری و همکارانش از دانشگاه هلسینکی در فنلاند، رابطه ی بین ضخامت انتیما مدیا کاروتید و کنترل قند خون فعلی، و همچنین کنترل طولانی مدت قند خون در ده سال گذشته، را در گروهی از افراد فنلاندی مبتلا به دیابت نوع 1 که مشخصات آنها بخوبی ثبت شده بود، بررسی کردند.

برای این منظور، محققان 508 فرد (43.4% مرد؛ میانگین سنی 46 سال) مبتلا به دیابت نوع 1 را در یک مطالعه فرعی گذشته نگر مقطعی، به عنوان بخشی از مطالعه نفروپاتی دیابتی فنلاند (FinnDiane) انتخاب کردند. داده‌های مربوط به هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) به‌طور گذشته‌نگر طی ده سال(میانگین کلHbA1c) قبل از ویزیت برای مطالعه بالینی که شامل نمونه‌برداری بیوشیمیایی، معاینه بالینی و سونوگرافی شریان‌های کاروتید بود، جمع‌آوری شد.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· میانگین ضخامت انتیما مدیا کاروتید در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برابر با 606 میکرومتر و HbA1c آنها در طول ویزیت مطالعه برابر با 8.0%  و میانگین کلی HbA1c آنها برابر با 8.0% بود.

· ضخامت انتیما مدیا کاروتید با HbA1c در زمان ویزیت مطالعه یا میانگین کلی HbA1c همبستگی نداشت.

· پس از کنترل عوامل مرتبط در تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، تنها سن با ضخامت انتیما مدیا کاروتید، مرتبط بود.

· پس از تقسیم ضخامت انتیما مدیا کاروتید به چهار دسته(چارک)، هیچ ارتباطی بین کنترل طولانی مدت قند خون با چارک پایینی و بالایی ضخامت انتیما مدیا کاروتیدیافت نشد( 8.1% در اولین چارک و 7.9% در چارک چهارم).

یافته ی اصلی این مطالعه عدم ارتباط بین کنترل طولانی مدت خون و ضخامت انتیما مدیا کاروتید در بیماران T1D بود.

محققان نوشتند: این یافته با توجه به داده‌های قبلی که ارتباط بین کنترل قند خون وCIMT  را در گروه‌های دیگر مبتلا به T1D نشان می‌داد، تعجب آور بود. تنها سن به طور مستقل با CIMT مرتبط بود، بنابراین یافته های ما نشان می دهد که عوامل دیگری نیز در بروز آترواسکلروز ماکروواسکولار دخیل هستند.

آنها در پایان گفتند: ما امیدواریم که این یافته‌ها راه را برای مطالعات آینده هموار کند تا بتوانیم با بررسی های بیشتر، تأثیر متقابل و پیچیده ی عوامل مختلف را در تعیین CIMT در دیابت نوع 1روشن کنیم.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/long-term-blood-sugar-control-may-not-affect-macrovascular-atherosclerosis-in-type-1-diabetes-patients-study-121441